
JAK UBIERA SIĘ ELEGANCKA
KOBIETA BIZNESU?
Ostatnio pisałem tutaj na temat dekalogu eleganckiego mężczyzny.
Jeśli jeszcze nie czytałeś poprzedniego wpisu, to zachęcam Cię do nadrobienia zaległości. Z kolei dziś, zgodnie z obietnicą, zaglądamy do kobiecej garderoby. Jak ubiera się współczesna, elegancka kobieta biznesu? Jak połączyć profesjonalny strój z kobiecym wdziękiem?
Odpowiedź na powyższe, bardzo ogólne pytania w gruncie rzeczy sprowadza się do omówienia dwóch kluczowych kwestii. A mianowicie co warto zakryć, a co odsłonić w sytuacji biznesowej? Jaka powinna być długość poszczególnych elementów kobiecego stroju np. sukienki? Poniżej znajdziesz 5 konkretnych wskazówek.
5 ZASAD ELEGANCKIEJ KOBIETY BIZNESU
1. Idealna „biznesowa” sukienka/ spódniczka sięga tuż za kolano lub tuż przed kolano. Jest to tak zwana długość midi. Poprawną długością nie będzie natomiast sukienka do połowy łydki czy spódniczka do połowy uda.
2. Odkryte ramiona, w pracy/ biznesie również nie są mile widziane i nie uchodzą za profesjonalny strój. Nawet jeśli akurat przyjdzie Ci pracować w dzień gorącego lata.
3. Zrezygnuj ze zbyt dużego dekoltu. Nauczycielka, urzędniczka to przykłady zawodów, w których kobiety bardzo często wykonują swoje obowiązki poniżej linii wzroku klienta.
#ProTip Skutecznym testem dla Twojego dekoltu będzie pochylenie się do przodu mniej więcej pod kątem 45 stopni i sprawdzenie, czy jeszcze jest „bezpiecznie”.
Szukając informacji na temat reguł stroju kobiety biznesu, możesz się również spotkać z zasadą „Im więcej pokażesz, tym mniej jesteś ważna”. Zgadzasz się z tym stwierdzeniem?
4. Wszelkiego rodzaju koronki i przezroczyste tkaniny też nie będą modowym strzałem w dziesiątkę. Unikaj zwłaszcza prześwitów, kiczu oraz elementów świecących, czyli krzykliwości i taniego efekciarstwa. Te ostatnie (ewentualnie) zostawmy na wieczór, wyjście do miasta z grupą znajomych.
Jeśli zależy Ci na wyrażeniu własnego stylu, sięgnij po ciekawe dodatki takie jak biżuteria (tu także zachowaj umiar – obrączka + 1-2 pierścionki powinny Ci wystarczyć), torebka i buty. Właśnie, buty.
5. „Utrzymuj wysokimi swoje obcasy, swoją głowę i swoje wartości”. Zgoda, Pani Coco Chanel, ale tylko na punkt drugi i trzeci. W sytuacji formalnej czy biznesowej wysokie obcasy nie będą najlepszym wyborem. W dobrym tonie są natomiast buty na średnim obcasie, to jest do 5-7 centymetrów.
Jak wygląda elegancki mężczyzna? O czym powinien pamiętać?
CZYM JEST DRESS CODE?
Kolejne pytania związane są z mitycznym już dress codem. Czym jest ten ostatni? Dress code jest zbiorem zasad dotyczących ubioru, zwykle jest uznawany za jeden z elementów savoir-vivre. Zazwyczaj dotyczy on sytuacji zawodowych i oficjalnych. Na potrzeby niniejszego wpisu taka definicja w zupełności nam wystarczy.
Warto też nadmienić, że strój obowiązujący w danej firmie czy instytucji jest wypadkową kultury i ogólnych zasad funkcjonowania danego społeczeństwa. Stąd modowe inicjatywy Europejki niekoniecznie sprawdzą się w Azji i na odwrót.
Nie zapominajmy również, że dress code dzieli się na co najmniej kilka rodzajów (black/ white tie, business, casual), jak również może przybierać dwie formy – spisaną (formalną) oraz niepisaną. Ten ostatni przypadek nie oznacza jednak, że w danym miejscu czy środowisku dress code nie obowiązuje. Wręcz przeciwnie, jest on równie istotny i wiążący, jak ten, o którym poinformował Cię pracodawca. A w Twoim interesie jest go poznać i wprowadzić w życie.
Potrzebujesz konsultacji z wystąpień publicznych? Sprawdź szczegóły mojego autorskiego szkolenia
CZY W MIEJSCU PRACY POWINIEN OBOWIĄZYWAĆ DRESS CODE?
Innymi słowy, czy pracodawca powinien ingerować w wygląd kobiety-pracownicy? W organizacjach powyżej 10 pracowników warto rozważyć wprowadzenie niewielkiego zbioru zasad, dotyczących odpowiedniego dopasowania ubioru do okazji.
Może to być dosłownie kilka ogólnych reguł, które (w formie pisemnej) zaakceptuje grupa ludzi zatrudniona w danej firmie czy instytucji. Dzięki temu przełożony/ -a, który zwróci uwagę, na przykład na odsłonięte ramiona lub długość spódniczki swojej podwładnej, może uniknąć oskarżenia o molestowanie.
PODSUMOWANIE
Na zakończenie warto dodać, że część wskazówek i dobrych praktyk dla kobiet biznesu jest też oczywiście zbieżna z tymi, o których pisałem w kontekście mężczyzn. Przypomnijmy zatem najważniejsze z nich.
Przede wszystkim ubieraj się zgodnie ze swoją osobowością, ale też zgodnie ze swoją sylwetką. Zbyt ciasna sukienka lub zbyt duża marynarka z pewnością nie pomogą Ci w zrobieniu (dobrego) pierwszego wrażenia.
Zwracaj uwagę na kolory oraz ich psychologiczne konotacje. Stonowany szary/ granatowy, przyjazny niebieski a może odważna czerwień? Przy czym, jeśli akurat nie masz czasu na szczegółowy przegląd szafy, weź pod uwagę, że za eleganckie i najbardziej bezpieczne uchodzą jednokolorowe zestawy ubrań.
W pracy nie przekraczaj połączenia w stroju więcej niż 3-4 kolorów. Kolory „zakazane” w biznesie i w sytuacjach formalnych to pomarańczowy i różowy oraz wszelkie przejawy jaskrawości (tzw. tanie efekciarstwo, czytaj wyżej).
Jak nagrywać lepsze wideo? Sześć prostych porad
#ProTip Twoja figura nie jest idealna? Pamiętaj, że drobne i gęste wzorki wyszczuplają, a rzadkie i geometryczne wzory poszerzają. Te pierwsze będą dobre dla każdej kobiety. Natomiast dużych wzorów powinny unikać szczupłe i niewysokie kobiety.
Niemniej, podobnie jak w przypadku poprzedniego wpisu poświęconego wizerunkowi eleganckiego mężczyzny, tak i dzisiaj niezmiennie zachęcam Cię do eksperymentowania, szukania wartościowych inspiracji oraz wypracowania własnego stylu. Powodzenia!
SPRAWDŹ PODOBNE WPISY NA BLOGU
Jak wygląda elegancki mężczyzna? O czym powinien pamiętać?